Temenul de “vetting” vine din limba engleză și se însemnă „verificare” sau “evaluare”. Pre-vetting, în condițiile Legii nr. 26 din 10.03.2022 privind unele măsuri aferente selectării candidaților la funcția de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor și procurorilor, este mecanismul de evaluare a integrității candidaților la funcția de membru în Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), Consiliul Superior al Procurorilor (CSP) și în organele specializate din subordinea lor. CSM și CSP vor fi autoritățile cheie care vor participa în cadrul evaluării extraordinare a judecătorilor și procurorilor. Aplicarea mecanismului de pre-vetting ar trebui să asigure un standard înalt al integrității și respectiv creșterea încrederii instituțiilor de reprezentare și de autoadministrare a justiției.
Comisia Pre-Vetting verifică dacă candidații la funcția de membru în Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), Consiliul Superior al Procurorilor (CSP) și în organele specializate din subordinea au avut un comportament compatibil cu etica profesională, dacă au adoptat acte arbitrare, dacă au admis conflicte de interese, dacă și-a declarat în mod corespunzător averea și dacă aceasta corespunde veniturilor lor.
La începutul procesului de evaluare, fiecare candidat completează câteva declarații cu privire la averea și cheltuielile din ultimii cinci ani, dar și un chestionar de etică. Comisia verifică acestea și alte date, având acces direct la bazele de date publice și private și solicită explicații suplimentare de la candidat. Ulterior, candidații sunt audiați în ședință publică, iar pentru protecția ordinii publice, a moralității sau a vieții private, Comisia poate decide ca anumite părți ale audierii să fie efectuate în ședință închisă. Urmare audierii, Comisia decide prin hotărâre motivată, adoptată cu votul majorității membrilor, dacă un candidat a promovat sau nu evaluarea. Decizia poate fi contestată la Curtea Supremă de Justiție.
În caz de nepromovare a evaluării, persoana continuă să activeze în calitate de judecător sau procuror, dar nu mai candidează la funcția de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor și procurorilor.
Criteriile de integritate etică:
# nu a încălcat grav regulile de etică și conduită profesională a judecătorilor, a procurorilor sau, după caz, a altor profesii, precum și nu a admis, în activitatea sa, acțiuni sau inacțiuni reprobabile, care ar fi inexplicabile din punctul de vedere al unui profesionist în domeniul dreptului și al unui observator imparțial.
# în privința acestuia nu există suspiciuni rezonabile privind comiterea actelor de corupție, actelor conexe actelor de corupție sau faptelor coruptibile.
# nu a încălcat regimul juridic al declarării averii și intereselor personale, al conflictelor de interese, al incompatibilităților, al restricțiilor și/sau al limitărilor.
# se verifică dacă comportamentul din trecut al candidatului provoacă sau nu suspiciuni rezonabile referitoare la corespunderea acestuia cu standardele etice și de conduită stabilite pentru judecători și procurori.
Criteriile de integritate financiară:
# averea candidatului a fost declarată în modul stabilit de legislație;
# comisia de evaluare constată că averea dobândită de către candidat în ultimii 15 ani corespunde veniturilor declarate.
Pentru evaluarea integrității financiare a candidatului, Comisia de evaluare verifică:
— respectarea de către candidat a regimului fiscal în partea ce ține de achitarea impozitelor la folosirea mijloacelor şi veniturilor rezultate din proprietatea deținută, precum și a veniturilor impozabile, și în partea ce ţine de achitarea drepturilor de import și drepturilor de export;
— respectarea de către candidat a regimului juridic al declarării averii și intereselor personale;
— modul de dobândire a bunurilor aflate în proprietatea sau posesia candidatului ori a persoanelor specificate la art.2 alin.(2), precum și cheltuielile legate de întreținerea acestor bunuri;
— sursele de venit ale candidatului și, după caz, ale persoanelor specificate la art.2 alin.(2);
— dacă există sau nu contracte de împrumut, credit, leasing, asigurare sau alte contracte care pot asigura beneficii de ordin financiar, în care candidatul, persoana specificată la art.2 alin. (2) sau persoana juridică în care aceștia au calitatea de beneficiari efectivi este parte contractantă:
— dacă există sau nu donații în care candidatul sau persoana specificată la art.2 alin.(2) are statut de donatar sau de donator.
Subiecții evaluării sunt candidații la funcția de membru al:
# Consiliului Superior al Magistraturii
# Colegiului pentru selecția și cariera judecătorilor
# Colegiului de evaluare a performanțelor judecătorilor
# Colegiului disciplinar al judecătorilor
# Consiliului Superior al Procurorilor
# Colegiului pentru selecția și cariera procurorilor
# Colegiului de evaluare a performanțelor procurorilor
# Colegiului de disciplină și etică din subordinea Consiliului Superior al Procurorilor
Toți cei șase membrii naționali și internaționali ai Comisie întrunesc următoarele criterii:
# studii superioare;
# reputație ireproșabilă;
# cel puțin 10 ani de experiență în unul sau mai multe dintre următoarele domenii:
— juridic;
— economic;
— fiscal;
—al investigării infracțiunilor de corupție și celor conexe corupției;
— al verificării integrității.
# nu a deținut funcția de deputat în parlament sau de membru al guvernului în ultimii trei ani;
# nu a făcut parte dintr-un partid politic în ultimii trei ani;
# nu a deținut funcția de judecător sau procuror în ultimii trei ani;
# cunoaște la nivel suficient limba engleză.
Comisia de evaluare nu selectează membrii CSM și CSP, ea verifică doar partea de integritate etică și financiară a judecătorilor și procurorilor care își înaintează candidaturile pentru funcția de membru al Consiliului Superior al Magistraturii(CSM) sau al Consiliului Superior al Procurorilor(CSP). Ulterior, cei care trec testul integrității sunt numiți în organele de conducere a CSP și CSM de către judecători și procurori. Doar cei integri vor fi propuși adunărilor generale ale procurorilor și judecătorilor, pentru a fi numiți la CSP sau CSM.
În urma desfășurării procedurii de evaluare, Comisia Pre-Vetting emite o decizie motivată privind constatarea promovării sau nepromovării evaluării. Decizia Comisiei se adoptă cu votul majorității membrilor care participă la luarea acesteia. Membrii Comisiei nu au dreptul să se abțină de la vot.
În cazul parității de voturi, Comisia va examina repetat informația despre candidatul respectiv și o va supune votului în ziua următoare. În cazul în care se constată repetat paritatea de voturi, echivalează cu faptul că candidatul nu a promovat evaluarea.
Decizia Comisiei Pre-Vetting poate fi contestată de către candidatul evaluat în termen de cinci zile de la data recepționării de către acesta a deciziei motivate, fără respectarea procedurii prealabile.
În caz de nepromovare a evaluării, persoana nu va putea candida, dar va avea dreptul să conteste decizia de evaluare la un complet special din trei judecători ai Curții Supreme de Justiție. Dacă admite contestația, completul va anula decizia și va dispune o nouă evaluare de către comisia de evaluare. Contestarea nu va suspenda alegerile.
Membrii Comisiei sunt remunerați din bugetul de stat al Republicii Moldova și beneficiază lunar de o indemnizație echivalentă cu dublul salariului de bază al judecătorului Curții Supreme de Justiție cu vechimea în muncă în funcția de judecător de peste 16 ani.
10 - Care e rolul publicului, jurnaliștilor în procesul de evaluare a judecătorilor și procurorilor?
Orice cetățean poate prezenta informații bazate pe dovezi, cu referire la aspecte ce țion de integritatea financiară și etică a candidaților la funcția de membru în CSM, CSP sau colegiilor acestora. Informația poate fi trimisă Comisiei Pre-Vetting pe e-mail la secretariat@vettingmd.com sau online pe www.vetting.md, rubrica Sesizează. Aceasta va fi prelucrată de Secretariatul Comisiei și va rămâne pe deplin confidențială.