Informații generale

Comisia Pre-Vetting

Creată la 4 aprilie 2022, în temeiul Legii nr. 26 din 10.03.2022 privind unele măsuri aferente selectării candidaților la funcțiile de membri în organele de autoadministrare ale judecătorilor și procurorilor, Comisia de evaluare a integrității viitorilor lideri din justiție este alcătuită din șase membri, trei dintre care au fost numiți de către Parlament, fiind respectat principiul de proporționalitate între majoritate și opoziție, reieșind din numărul de mandate obținute, iar ceilalți trei au fost propuși de partenerii de dezvoltare.

Comisia este condusă de un președinte, ales din rândul membrilor, prin vot secret, cu votul majorității membrilor Comisiei.
În exercitarea atribuțiilor sale, Comisia de evaluare este asistată de un Secretariat, care este o structură fără personalitate juridică, formată ad-hoc, independentă de orice autoritate publică. Activitatea Secretariatului este coordonată de șeful Secretariatului, iar în activitatea lor, atât șeful Secretariatului, cât și angajații acestuia nu se subordonează partenerilor de dezvoltare, fiind independenți în luarea deciziilor și se supun exclusiv Comisiei de evaluare și președintelui acesteia.

Ce este Pre-Vettingul?

Pre-Vettingul, în sensul activității Comisie de evaluare, este procesul de verificare a integrității judecătorilor și procurorilor ce aspiră la funcții în Consiliul Superior al Magistraturii(CSM) și Consiliul Superior al Procurorilor (CSP) - pilonii puterii judecătorești, de către un organ format din experți naționali și străini, ce nu fac parte din sistemul judiciar moldovenesc, și care analizează și stabilesc dacă candidații au avut un comportament compatibil cu etica profesională pe parcursul activității, dacă au adoptat sau nu acte arbitrare, dacă au admis conflicte de interese, dacă au declarat în mod corespunzător averea și dacă aceasta corespunde veniturilor lor.

Potrivit legislației Republicii Moldova, Pre-Vetting-ul include următoarele etape:

1. Inițierea procedurii de evaluare – Candidații pentru ocuparea funcțiilor în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor depun, la Comisie, un chestionar de etică completat, declarați dea proprietate şi interese pentru ultimii cinci ani, precum și lista persoanelor apropiate, ce activează sau au activat în ultimii 5 ani în sistemul judecătoresc, al procuraturii și în serviciul public. În paralel, Comisia va solicita informații despre candidați de la agenții guvernamentale, companii private şi bănci, pentru a formula un tablou general al profilului acestora.
2. Acumularea informației și aprecierea acesteia – Comisia analizează și verifică informația despre activele candidaților și rudelor apropiate ale acestora, precum și veniturile și cheltuielile. În temeiul legii, Comisia are acces direct la bazele de date informaționale, putând acumula singură informații de la orice persoană, inclusiv să solicite explicații suplimentare de la candidat.
3. Audierea candidaților în ședință publică, moment înregistrat prin mijloace audio/video.
4. Emiterea deciziilor motivate privind promovarea sau nepromovarea evaluării de către candidați - În caz de nepromovare a evaluării, persoana nu va putea candida la funcții în organele de autoadministrare a judecătorilor și procurorilor. Concluziile Comisiei pot servi temei pentru anchete penale contra celor respinși, dacă se constată discrepanțe între veniturile declarate și averea reală.
5. Contestarea deciziei Comisiei de evaluare – Candidații descalificați pot contesta decizia Comisiei de evaluare în termen de 5 zile de la data recepționării deciziei motivate.